reskilling

Upskilling i reskilling – co to takiego?

Obecne czasy są ciekawe i bardzo zmienne. Mówi się nawet o tym, że zmiana jest nową stałą. Pojęcia takie jak BANI i VUCA nie są nikomu obce, a w szczególności nie są obce osobom, które są związane z działem HR. VUCA to skrót od Volatility (zmienność), Uncertainty (niepewność), Complexity (złożoność), Ambiguity (niejednoznaczność). Koncepcja ta świetnie odnosi się do czasów pandemii, gdzie zmienność i niepewność jutra dosięgały właściwie każdego aspektu naszego życia, natomiast decyzyjność opierała się głównie na intuicji. Trudno było również mówić o jednoznaczności, kiedy to zewsząd otrzymywaliśmy różne informację, np. o zasadności obostrzeń, noszenia maseczek czy wchodzenia do lasów. Z koncepcji VUCA wyewoluowała BANI, czyli skrót od Brittle (kruchy), Anxious (niespokojny), Non-linear (nieliniowy), Incomprehensible (niezrozumiały), która odnosi się do niestabilności, kruchości otaczającego nas świata. Wydarzenia ostatnich lat tym bardziej to pokazują, pandemia, wojna. Taka perspektywa niesie za sobie konieczność i umiejętność szybkiej adaptacji do zmieniającego się otoczenia, które generalnie jest niestabilne i trudne do zaplanowania. Z uwagi na to, że rynek pracy jest mocno powiązany i wrażliwy na wszelkie działania oraz kryzysy gospodarcze, wydaje się wręcz rozsądne poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, otwartość na zmiany i wychodzenie krok przed. Determinuje to bardziej stabilne ścieżki kariery, rozwój zawodowy oraz poczucie sprawczości, która jest jedną z ważniejszych wartości dla pracowników. Koncepcje VUCA i BANI jako perspektywa przyszłości wymusza na nas, pracownikach, umiejętność szybkiego dostosowywania się i adaptowania w nowym otoczeniu.
Z jednej strony część zawodów będzie zastępowana przez sztuczną inteligencję, z drugiej zaś „otwierają się nowe drzwi”, nowe zawody, które jeszcze kilka lat temu albo nie były popularne albo nawet nie istniały.
Job market

Ogromny wpływ na obecny rynek pracy ma rozwój technologii. Wiele badań i raportów mówi o tym, że w przeciągu najbliższych dwóch lat połowa pracowników będzie musiała się przekwalifikować. Na pierwszy ogień idą zawody, które wiążą się z powtarzalnymi obowiązkami, bo to one są najłatwiej zastępowalne przez sztuczną inteligencję. Niedawno jak w lutym 2024 roku szwedzki fintech Klarna zapowiedział, że jest w stanie zastąpić pracę 700 osób sztuczną inteligencją. Chodzi o pracę osób w obsłudze klienta, gdzie Klarna twierdzi, że asystent AI jest w stanie z powodzeniem prowadzić tak samo, jak nie lepszą, jakościowo usługę obsługi klienta.
Takie zabiegi na rynku pracy prowadzą do tworzenia się nowych możliwości.
Z jednej strony część zawodów będzie zastępowana przez sztuczną inteligencję, z drugiej zaś „otwierają się nowe drzwi”, nowe zawody, które jeszcze kilka lat temu albo nie były popularne albo nawet nie istniały.
Najszybciej rozwijające się branże to: IT, big data, bezpieczeństwo cyfrowe, e-commerce, biotechnologia, logistyka, ale również branże związane z ochroną zdrowia fizycznego, jak również psychicznego.
W tak zmiennym środowisku umiejętność zmiany i rozwoju swoich umiejętności wydaje się naturalne.
Upskilling – to nic innego jak podnoszenie i rozwój już posiadanych umiejętności, np. poprzez szkolenia, zdobywanie certyfikatów.

Reskilling to przekwalifikowane się na nowe stanowiska, najczęściej w ramach swojej organizacji, jak również poza nią. W ramach organizacji jest to jedna z metod zapobiegania zwolnieniom, próba „łatania dziur” w działach, w który powstaje luka kompetencji oraz sposób na ograniczanie rotacji pracowników. Skupiając się na zagadnieniu rozwoju umiejętności w wielu raportach wyróżnia się TOPowe kompetencje, które będą poszukiwane wśród pracowników: umiejętności analityczne i kreatywne, krytyczne myślenie, motywacja, samoświadomość (czyli rozumienie swoich słabych i mocnych stron oraz stref wpływu), empatia, aktywne słuchanie, przywództwo, wpływ społeczny, oraz tzw. Life long learning (umiejętność uczenia się przez całe życie). a wraz z rozwojem technologii na znaczeniu będzie zyskiwała umiejętność rozwiązywania złożonych procesów i praca głęboka. Z kolei wśród managerów kluczowe będą kompetencje związane z: – umiejętnością słuchania, – empatią, – inteligencją emocjonalną. W zmiennych czasach warto zadbać o siebie. Zarówno podnoszenie swoich kwalifikacji, jak również zmiana i przekwalifikowanie się to sposób na podążanie za trendami rynkowymi, ciągły rozwój oraz dawanie sobie sprawczości. To normalne uczucie, że potrzebujemy zmiany, potrzebujemy czuć, że się rozwijamy oraz potrzebujemy czuć, że mamy wpływ na budowanie kariery zawodowej.

Pracuj ze mną

Monika Bobińska

Może Cię też zainteresować…

Na czym polega rekrutacja?

Na czym polega rekrutacja?

Pracuje w branży rekrutacyjnej od ponad 10 lat. Jako Rekruter „headhunter” prowadzę procesy rekrutacyjne dla swoich klientów, którzy widząc lukę w swoich zespołach powierzają mi projekt znalezienia brakującego ogniwa. Moja rola polega na wykonaniu search’a, czyli...