Jak napisać CV wygrywające w ATS, czyli o mocy słów kluczowych. 

Jak napisać CV wygrywające w ATS, czyli o mocy słów kluczowych. 

Jak napisać CV wygrywające w ATS, czyli o mocy słów kluczowych. 

ATS, czyli Applicant Tracking System to przede wszystkim system informatyczny, który służy do zarządzania aplikacjami i śledzenia postępów w procesie rekrutacyjnym. Wysyłane CV jest „czytane” przez system i sortowane według dopasowania do danego stanowiska. To czytanie odbywa się poprzez wyszukiwanie odpowiednich słów tzw. słów kluczowych (key words). W ten sposób system nadaje punkty lub % i wskazuje Rekruterowi, które z nadesłanych CV spełniają wymagania stanowiskowe. W procesie rekrutacyjnym może być 100 nadesłanych CV, a z nich 20 wyselekcjonowanych do skontaktowania się przez Rekrutera.
CV, które wygrywa w systemach ATS to przede wszystkim takie, które jest czytelne. ATS działa maszynowo, dlatego nie ma tutaj miejsca na zindywidualizowane podejście.

W tym przypadku najlepiej sprawdzają się formy tekstowe. Plik może być wysłany w pliku PDF lud DOC jednak ważne, aby zachował formę tekstową. Niestety, pomimo iż gotowe szablony graficzne, np. te dostępne w Canvie, wyglądają bardzo dobrze i profesjonalne, nie są dostosowane do systemu ATS. System bezproblemowo czyta dokumenty jednokolumnowe, bez grafik, ikon i zawierające czcionkę Times New Roman, Calibri lub Arial, Verdana.

CV, które wygrywa w systemach ATS to przede wszystkim takie, które jest czytelne. ATS działa maszynowo, dlatego nie ma tutaj miejsca na zindywidualizowane podejście.

Wracając do słów kluczowych. Ważne jest, aby umieszczać słowa kluczowe, czyli takie słowa, które są uniwersalne dla branży, w której pracujemy i pojawiały się w ogłoszeniu.

Pewnie wielu/wiele z Was zastanawia się jak znaleźć słowa kluczowe i skąd wiedzieć, które będą odpowiednie?

Aby znaleźć słowa kluczowe w ogłoszeniu o pracę warto postawić się w buty Rekrutera i pobawić w detektywa. Warto odnieść się do nazwy stanowiska i użyć najlepiej takiej samej jak jest wymieniona w ogłoszeniu. Jeżeli Twoja nazwa stanowiska jest zupełnie inna (a to się zdarza, kiedy w Umowie firma wymyśliła zbyt skomplikowaną, nierynkową nazwę) możesz podać w sekcji „Podsumowanie zawodowe” dokładną nazwę stanowiska z ogłoszenia z informacją, że twoje kompetencje i dotychczasowe doświadczenie z pewnością pozwolą ci pełnić taką rolę. Sprawdź, które słowa najczęściej się powtarzają, jakie obowiązki i oczekiwania wymienione są jako pierwsze punkty? Czytając ogłoszenie podziel sobie słowa kluczowe na trzy rodzaje:


✔ umiejętności twarde (hard skills), czyli wszystkie związane z obsługą systemów, programów, znajomość narzędzi, języków obcych


umiejętności miękkie (soft skills), czyli te związane z zarządzaniem, analizą, przywództwem, itp.


✔ czasowniki (action verb), czyli jakiego rodzaju czasowniki, w jakiej formie i czasie są używane w ogłoszeniu

Moja recepta na to jest jedna – przeczytać kilka ogłoszeń na stanowisko, na które chcemy aplikować i zobaczyć, które słowa się powtarzają. Następnie, budując swoje CV używać tych słów, np. przy podsumowaniu zawodowym, opisie obowiązków czy osiągnięciach.

Nie rekomenduję tutaj pisania oddzielnego CV pod każde ogłoszenie, a skupić się na CV stanowiskowo.

Przykład 1:

Rozpatrujesz dwa stanowiska w dziale sprzedaży B2C lub B2B. Warto mieć CV przygotowane pod stanowisko Key Account Manager’a, skupiając się na swoim doświadczeniu w bezpośredniej współpracy i utrzymywaniu relacji z klientem sieciowym, dyskontowym, itp. A na stanowisko Sales Manager’a B2B najlepiej, jeżeli w CV znajdzie się jak najwięcej słów wskazujących na doświadczenie w pracę z klientem biznesowym.

Przykład 2:

Twoje doświadczenie wskazuje na możliwość pracy na stanowisku General Manager’a w sektorze MŚP oraz Head of Production w międzynarodowej korporacji. Pisząc CV na stanowisko Dyrektora Zarządzającego skup się na swoim doświadczeniu i osiągnięciach z tego zakresu, wskazując konkretne przykłady, które sprawią, że z powodzeniem możesz taką rolę objąć. W przypadku Head of Production (Dyrektora Fabryki) skup się po pierwsze na swoim doświadczeniu z zarządzania produkcją, procesami i ich efektywnością.

I to co ważne – nie przepisujcie ogłoszeń, bo to droga donikąd!
CV ostatecznie trafia do człowieka i wtedy wszystko szybko wyjdzie na jaw. Warto zachować w dokumencie swój styl.

Napisanie dokumentu CV, który oddaje pełen profesjonalizm i potencjał może być wyzwaniem. Napisz do mnie, jeżeli potrzebujesz kompleksowej analizy struktury i treści swojego CV i chcesz otrzymać spersonalizowane sugestie dotyczące zawartości Twojego resume pod kątem atrakcyjności dla przyszłych pracodawców

Jeżeli chcesz być na bieżąco z informacji dotyczącymi poszukiwania pracy oraz budowania świadomej ścieżki zawodowej zapisz się na mój Newsletter a będziesz otrzymywać powiadomienia o wszystkich nowościach jakie będą się tu pojawiać.

Pracuj ze mną

Monika Bobińska

Może Cię też zainteresować…

Upskilling i reskilling – co to takiego?

Upskilling i reskilling – co to takiego?

Obecne czasy są ciekawe i bardzo zmienne. Mówi się nawet o tym, że zmiana jest nową stałą. Pojęcia takie jak BANI i VUCA nie są nikomu obce, a w szczególności nie są obce osobom, które są związane z działem HR. VUCA to skrót od Volatility (zmienność), Uncertainty...

Rynek pracy, aktualna sytuacja i trendy na nadchodzący czas

Rynek pracy, aktualna sytuacja i trendy na nadchodzący czas

Bardzo często słyszę pytania – jak wygląda rynek pracy, jakie są trendy, jakie kompetencje warto rozwijać, gdzie zatrudniają? Postanowiłam zebrać wiedzę z różnych źródeł i skomentować to co dzieje się obecnie oraz czego możemy spodziewać się w przyszłości. Według...

Jak napisać skuteczne CV? 

Jak napisać skuteczne CV? 

Jak napisać skuteczne CV? 

Zacznijmy od tego co znaczy skuteczne CV? Przede wszystkim to dokument, który przykuwa uwagę i prowadzi do rozmowy rekrutacyjnej. Resume zatrzymuje uwagę Rekrutera*, który czytając je, widzi informacje istotne dla niego z punktu widzenia stanowiska i wykonuje telefon, aby poznać kandydata lepiej i zaprosić go na rozmowę rekrutacyjną (interview).

Na co zwracają uwagę Rekruterzy czytając CV?

Wiele mówi się, że słowa kluczowe są najistotniejsze w CV. Przykuwają uwagę nie tylko osoby otwierającej dokument, która w pocie czoła chce znaleźć najbardziej dopasowanego kandydata, pozwala również przejść pozytywnie weryfikację systemu ATS (Applicant Tracking System). A w przypadku agencji rekrutacyjnych, zwiększa szansę na wyszukanie danego CV w bazie, gdy Headhunter prowadzi proces rekrutacyjny.

Nie jest tajemnicą, że aplikując do agencji rekrutacyjnej Twoje CV zostaje zapisane w ich bazie i pozostaje tam na kilka/kilkanaście lat. W momencie, gdy Konsultant prowadzi rekrutację dla swojego klienta jednym z kanałów poszukiwań jest wyszukiwanie w swojej bazie. Zatem posiłkuje się osobami, które wcześniej aplikowały i ich CV zostało zapisane, a aby je wyszukiwać używa słów kluczowych, np. Dyrektor Sprzedaży FMCG, Dyrektor Fabryki automotiv, itp.

*Rekruterem może być osoba z agencji rekrutacyjnej prowadząca proces dla swojego klienta (Headhunter), osoba z działu HR odpowiedzialna w danej firmie za rekrutację lub Manager, do zespołu którego poszukiwany jest pracownik tzw. Hiring Manager

Z kolei system ATS skanuje załadowane CV na podstawie słów, które zostały wskazane w ogłoszeniu o pracę. Słowa te mają wskazywać na to czy osoba, która aplikowała na ogłoszenie będzie spełniała wymogi stanowiskowe. Obecnie szacuje się, że ok 98% firm korzysta z systemu ATS, a już na pewno, jeżeli przyszły pracodawca to firma z listy FORTUNE 500. Więcej o ATS i słowach kluczowych piszę w oddzielnym artykule (link).

Celem CV jest przedstawienie Twojej osoby i potwierdzenie, że Twoje kompetencję są spójne z oczekiwaniami przyszłego pracodawcy. Poza słowami kluczowymi istotna jest forma CV, gdyż dokument ostatecznie trafia do człowieka.

Po pierwsze warto zadbać o kompozycję, czyli:
Szablon – można pokusić się o stworzenie własnego szablonu lub skorzystać z gotowych (warto jednak pamiętać, że szablony z Canvy nie są przyjazne dla systemu ATS). Estetycznie wyglądające CV składa się z jednej kolumny (ew. dwóch, jednak pod kątem systemu ATS lepiej jest mieć jedną). Ilość grafik, upiększeń zależy od branży, którą reprezentujemy. Jeżeli aplikujesz do pracy w „konserwatywnej” branży najlepiej skupić się na minimalistycznej estetyce, natomiast te bardziej kreatywne zawody, np. w marketingu mogą pozwolić sobie na więcej
Tło – BIAŁE i tylko białe. Wyobraź sobie, że Rekruter dziennie przegląda, np. 50 CV i jedno jest na kremowym, drugie na czarnym a trzecie na zielonym tle. Szczerze, po kilku takich dokumentach Rekruter ma już dość. Także dbając o odbiorcę Resume i swoje pierwsze wrażenie zastosuj białe tło.

Sekcje – warto podzielić CV na sekcje (bloki tematyczne), gdzie w każdej zawarte będą informacje jak: dane kontaktowe, streszczenie zawodowe i cel, czyli takie „O mnie”, doświadczenie i osiągnięcia, edukacja, języki, szkolenia i certyfikaty, umiejętności (systemy, oprogramowania) oraz dodatkowe informacje (np. wolontariat, projekty społeczne, działalność w organizacjach)

Zdjęcie – zależy od Was i branży, w której pracujecie. Generalnie nie ma wymogu dodawania zdjęcia do CV, zatem jest to absolutnie opcjonalne. Jeżeli jednak zdecydujesz się na dodanie zdjęcia do swojego CV pamiętaj, aby było profesjonalne. Unikamy niezaprzeczalnie wyciętych zdjęć z imprez, podróży i ślubu!
RODO – nie zapominamy o dodaniu klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych. Klauzulę RODO najlepiej umieścić w stopce. Jeżeli CV ma dwie strony to klauzula znajdzie się wtedy na oby dwóch stronach.

Na koniec to co najważniejsze, czyli nigdy, nigdy, przenigdy nie kłamiemy w CV. Wszystkie informacje muszą być zgodne z prawdą, a to co od nas zależy, to w jakiej formie tą prawdę i fakty przedstawimy.
Napisanie dokumentu CV, który oddaje pełen profesjonalizm i potencjał może być wyzwaniem. Napisz do mnie, jeżeli potrzebujesz kompleksowej analizy struktury i treści swojego CV i chcesz otrzymać spersonalizowane sugestie dotyczące zawartości Twojego resume pod kątem atrakcyjności dla przyszłych pracodawców

Jeżeli chcesz być na bieżąco z informacji dotyczącymi poszukiwania pracy oraz budowania świadomej ścieżki zawodowej zapisz się na mój Newsletter a będziesz otrzymywać powiadomienia o wszystkich nowościach jakie będą się tu pojawiać.

Pracuj ze mną

Monika Bobińska

Może Cię też zainteresować…

Upskilling i reskilling – co to takiego?

Upskilling i reskilling – co to takiego?

Obecne czasy są ciekawe i bardzo zmienne. Mówi się nawet o tym, że zmiana jest nową stałą. Pojęcia takie jak BANI i VUCA nie są nikomu obce, a w szczególności nie są obce osobom, które są związane z działem HR. VUCA to skrót od Volatility (zmienność), Uncertainty...

Rynek pracy, aktualna sytuacja i trendy na nadchodzący czas

Rynek pracy, aktualna sytuacja i trendy na nadchodzący czas

Bardzo często słyszę pytania – jak wygląda rynek pracy, jakie są trendy, jakie kompetencje warto rozwijać, gdzie zatrudniają? Postanowiłam zebrać wiedzę z różnych źródeł i skomentować to co dzieje się obecnie oraz czego możemy spodziewać się w przyszłości. Według...